برای نمره دهی، یه فایل توی اکسل طراحی کردم، که شامل لیست دانش آموزانم به تفکیک کلاس هست، برای هر کلاس علاوه بر ستون های تاریخ برگزاری کلاس، ستون نمره منفی، ستون مشارکت کلاسی دارم، اکسل رو انتخاب کردم بخاطر اینکه بتونم فرمول نویسی انجام بدم، که بتونم نمره دهی عادلانه ای داشته باشم، برای اینکار از فرمول میانگین استفاده کردم به این صورت که از تمام نمرات ترم دانش آموز میانگین میگیره بعد بعلاوه مشارکت کلاسی میکنه بعد از نمره منفی کم میکنه و من همونو میگذارم برای نمره مستمر! امسال از این روش استفاده کردم! اما بعد که نمرات رو ثبت کردم به این نتیجه رسیدم که شاید این روش فقط عادلانه باشه و منصفانه نیست! چرا؟ بزار مثال بزنم: ممکنه یه دانش آموز این نمرات رو در طول ترم به دست بیاره: 20 و 19 و و 17 و 7 ؛ چرا 7 خب ممکنه مشکلی داشته و نتونسته درس بخونه اما از دیگر نمرات معلوم میشه که دانش آموز درسخونیه! بنابراین اگه از این نمرات میانگین بگیریم، چند میشه؟ 16.2 که نمره به نسبت پایینی هست برای این دانش آموز! برای اینکه نمره دهی ام علاوه بر اینکه عادلانه است منصفانه هم باشه؛ یادم اومد که در دوره تحصیل ما یه فرمول داشتیم به اسم میانه! که عدد (نمره) پرت یا دور افتاده رو در نظر نمیگرفت، حالا بیاین با توجه به این نمرات میانه رو حساب کنیم، میشه: یعنی 2 نمره بیشتر! بنابراین اگه یه دانش آموز یه نمره کم گرفت اینجا دیگه نباید زیاد ناراحت باشه! 

اما من برای اینکه دانش آموزان از این روش سواستفاده نکنن که یه دفعه یا یه امتحان رو نادیده بگیرن! نوبت اول بهشون میگم که برای نمره مستمر میانگین نمراتتون رو محاسبه میکنم! و اینکار رو میکنم! اما بهشون نمیگم که نوبت دوم میانه نمراتتون رو محاسبه میکنن که هم بیشتر تلاش کنن و درس بخونن و نه ضرر کنن.

52- عینک معلمی(7): جلسه دبیران

51- عینک معلمی(6): آزمون و خطا یک ترم!‏

49- عینک معلمی(5): درد دل دانش آموز و همکاران

44- عینک معلمی (1): روز اول تدریس

43- از دانشگاه تا مدرسه

55- عینک معلمی(8): قوانین!

57- عینک معلمی(8): جزئیات مهم!

نمره ,دانش ,نمرات ,آموز ,میانگین ,عادلانه ,دانش آموز ,برای نمره ,برای اینکه ,نمره مستمر ,استفاده کردم
مشخصات
آخرین جستجو ها